Komunikaty o bezpieczeństwie
Uważaj na fałszywe alerty RCB i fałszywe zbiórki dla powodzian!
Oszuści wysyłają fałszywe SMS-y, które imitują alerty Rządowego Centrum Bezpieczeństwa (RCB) i zawierają podejrzane linki – ostrzega RCB.
“Uwaga! Fałszywe SMS-y podszywające się pod Alert RCB” – poinformowało późnym wieczorem w poniedziałek Rządowe Centrum Bezpieczeństwa w mediach społecznościowych.
Pamiętaj, że prawdziwe alerty RCB nigdy nie zawierają linków ani nie proszą o podanie danych.
Dodatkowo, oszuści organizują fałszywe zbiórki na pomoc dla powodzian.
RCB przypomina – jeśli chcesz upewnić się, że otrzymany alert jest autentyczny, możesz to zweryfikować przez oficjalną stronę internetową biura (www.gov.pl/rcb) oraz na profilu RCB w mediach społecznościowych.
“Jeśli otrzymasz wiadomość, która wygląda jak Alert RCB, ale zawiera link lub budzi Twoje wątpliwości, prosimy, abyś nie klikał w odnośnik i nie odpowiadał na wiadomość” – zaapelowało RCB w komunikacie.
Dbaj o swoje bezpieczeństwo!
Uwaga na fałszywe SMS-y podszywające się pod aplikację mObywatel
Cyberprzestępcy próbują podszywać się pod rządową aplikację mObywatel i wyłudzać w ten sposób dane użytkowników. Rozsyłają fałszywe wiadomości SMS, w których informują, że w skrzynce odbiorczej aplikacji czeka nowa wiadomość, i zachęcają, by zalogować się za pomocą dołączonego linku.
Przykład takiej wiadomości:
UWAGA! W skrzynce odbiorczej mObywatela znajduje się nowa wiadomość. Zaloguj się do portalu, używając linku poniżej: https://rb.gy/…
Nie daj się oszukać! Link w takich wiadomościach prowadzi do fałszywych stron, które tylko imitują strony rządowe.
Jak się chronić?
- Nigdy nie klikaj linków w wiadomościach SMS lub e-mailach, które wyglądają podejrzanie.
- Samodzielnie odwiedzaj strony instytucji, aby sprawdzić prawdziwość otrzymanej informacji.
- Wszystkie oficjalne informacje o mObywatelu znajdziesz na stronie: https://info.mobywatel.gov.pl/
Cyberhigiena na co dzień
Cyberprzestępcy wykorzystują popularność aplikacji rządowych i podszywają się pod instytucje publiczne. Jeżeli otrzymasz wiadomość sugerującą pilne działanie (np. dotyczące blokady konta, nowych wiadomości czy innych ważnych spraw), zawsze zweryfikuj, czy jest prawdziwa.
Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów)!
Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów). Oszuści podają się za pracowników banków pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, dzięki któremu mogą przejąć kontrolę nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer.
Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie. Proszą o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne. Nie rób tego!
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości chcą m.in. zdobyć dane do logowania, narzędzia autoryzacyjnego lub Twoje inne, równie cenne dane.
Pamiętaj, pracownicy naszego banku nigdy nie zadzwonią do Ciebie z numeru infolinii 800 888 888. Z tego numeru korzystamy tylko, aby odbierać połączenia.
Przypominamy też, że pracownicy banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poproszą Cię o:
- podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji
- instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy:
- odbierzesz podejrzany telefon lub wiadomość tekstową od osoby podającej się za pracownika banku lub instytucji zaufanej
- masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych
- podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie
rozłącz się i skontaktuj się z bankiem.
Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Nie oddzwaniaj na połączenie, z którego wcześniej rozmawiałeś z podejrzanym rozmówcą!
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia). Nasze numery kontaktowe znajdziesz w zakładce Kontakt. Zawsze też ręcznie wpisuj pełen adres strony banku w pasku adresu przeglądarki (znajduje się u góry okna z otwartą przeglądarką internetową).
Ponownie ostrzegamy przed oszustwami na portalach OLX/Vinted/Allegro
Sprzedajesz coś przez OLX, Vinted czy Allegro? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora (np. WhatsApp) i chce kupić przedmiot? Później możesz dostać od niego link na WhatsAppie do rzekomego odbioru pieniędzy:
albo instrukcję wraz z linkiem na Twój adres e-mail:
Uważaj! To oszustwo. Link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić swoje dane do logowania. Ta strona łudząco przypomina stronę logowania do Twojego banku. Jeśli ujawnisz na niej swój login, hasło oraz kod SMS – te dane trafią bezpośrednio do oszusta.
Nie klikaj!
Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz działać według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!
Nie podawaj żadnych kodów z wiadomości SMS od banku!
Możesz dostać wiadomość z kodem SMS, który dotyczy aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. To oszust próbuje na swoim urządzeniu aktywować aplikację mobilną. Jeśli mu się to uda – będzie mógł zmienić limity dla Twojej karty, limity przelewów oraz aktywować usługę BLIK i w ten sposób wyprowadzić pieniądze z Twojego konta.
Zadbaj o to, na co masz wpływ.
Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej.
Pamiętaj:
- czytaj SMS-y od Banku. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz. Jeśli w treści SMS-a informujemy, że aktywujesz aplikację SGB Mobile – a tego nie zlecasz, to właściwie pewne, że na Twoim koncie bankowym jest zalogowany oszust.
- nie otwieraj linków, które rzekomo mają pozwolić na odbiór pieniędzy za wystawiony przez Ciebie przedmiot.
- rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem czy aplikacją, np. WhatsApp, e-mail.
Jeśli podejrzewasz, że Cię oszukano, przerwij transakcję i skontaktuj się z nami.
