Bank Spółdzielczy w Przedborzu

Sygnaliści – informacje

Sygnaliści – informacje

W Banku Spółdzielczym w Przedborzu wdrożyliśmy zalecenia Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.

Na jej podstawie wprowadziliśmy procedurę, która w szczególności przeznaczona jest dla byłych i obecnych pracowników, współpracowników, kandydatów do pracy, stażystów, dostawców, kontrahentów, osób reprezentujących akcjonariuszy czy członków organów banku.

Podstawowy katalog naruszeń prawa, które mogą być zgłaszane obejmuje obszary takie jak:

  • korupcja,
  • zamówienia publiczne,
  • usługi,
  • produkty i rynki finansowe,
  • przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
  • bezpieczeństwo produktów i ich zgodność z wymogami, bezpieczeństwo transportu,
  • ochrona środowiska, zdrowie publiczne, ochrona konsumentów,
  • ochrona prywatności i danych osobowych,
  • bezpieczeństwo sieci i systemów teleinformatycznych,
  • inne nieprawidłowości, o których mowa w ustawie, o ile informację o danym naruszeniu osoba zgłaszająca uzyskała w kontekście związanym z pracą.

Co powinno zawierać zgłoszenie

Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwie pełne wyjaśnienie:

  • na czym polega naruszenie,
  • opis wszystkich znanych szczegółów danej sytuacji, np. kiedy miała ona miejsce i na czym polegała nieprawidłowość.
  • dodatkowe informacje, takie jak lista świadków czy posiadane dowody (e-maile, zestawienia, faktury, itp.).


Zachęcamy do podania takich danych jak: imię i nazwisko oraz dane do kontaktu (może to być np. adres korespondencyjny, adres e- mail, numer telefonu). Brak danych kontaktowych uniemożliwi komunikację – nie będziemy mogli potwierdzić, że przyjęliśmy zgłoszenie lub przekazać informacji zwrotnej po zakończeniu działań.

W ciągu 7 dni od wysłania zgłoszenia potwierdzimy, że je przyjęliśmy. Po jego analizie podejmiemy decyzję o trybie postępowania i rozpatrzymy je w ciągu 3 miesięcy (90 dni) od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia.


Jak przesyłać zgłoszenia

Sygnalista może dokonywać zgłoszeń wewnętrznych:

  • przez wysłanie wiadomości elektronicznej z konta elektronicznego (w przypadku anonimowego zgłoszenia zalecamy niezawierającego danych nadawcy) na adres: sygnalista@bsprzedborz.sgb.pl;
  • poprzez dokonanie nagrania za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344);
  • pisemnie, w zamkniętej kopercie opatrzonej klauzulą „Poufne banku” adresowanej do Zespół ds. zgodności, 97-570 Przedbórz, ul. Mostowa 31, z dodaniem dopisku „do rąk własnych”, a w przypadku zgłoszenia dotyczącego członka Zarządu, adresowanej Rada Nadzorcza 97-570 Przedbórz, ul. Mostowa 31, z dopiskiem „do rąk własnych”;
  • osobiście, poprzez zgłoszenie chęci bezpośredniego spotkania jedną z dróg wskazanych powyżej.

Bank zachęca do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych, w każdym przypadku gdy następują naruszenia prawa. Bank podejmuje zdecydowane działania, które pozwolą skutecznie zaradzić występującym problemom, a sygnaliście każdorazowo gwarantuje się  zachowanie anonimowości. Sygnalista, oprócz zastosowania procedury wewnętrznej ma prawo dokonania zgłoszenia zewnętrznego do Rzecznika Praw Obywatelskich albo odpowiednich organów publicznych oraz - w stosownych przypadkach - do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej. Zgłoszenia mogą być dokonywane w sposób podany na stronach internetowych odpowiednich instytucji.

Tekst ustawy o ochronie sygnalistów dostępny TUTAJ

Kontakt

Informacje kontaktowe

Bank Spółdzielczy w Przedborzu
ul. Mostowa 31, 97-570 Przedbórz

44 685 16 41 centrala@bsprzedborz.sgb.pl

[obiekt mapy] Mapa dojazdu